Uczeń, nastolatek

„Najciekawsze wspomnienie, które pozostanie mi po tych zajęciach? Gdy padło pytanie, na kim się wzorujemy, to wszystkie razem powiedziałyśmy, że na naszych mamach” – mówi 14-letnia Hanna. Hania była jedną z uczestniczek programu o charakterze mentoringowym Fundacji Inspiring Girls Polska i 3M dla dziewcząt z VIII klas Szkoły Podstawowej nr 8 we Wrocławiu.

Na czym polegał ten program? Przez 6 miesięcy 12 uczennic ze szkoły, z którą sąsiadują wrocławskie zakłady 3M, uczestniczyło w spotkaniach z 3 inżynierkami z 3M, tzw. role modelkami. Ekspertki pracowały z dziewczętami nad zwiększeniem ich pewności siebie oraz pokazywały blaski i cienie zawodów, które wykonują.

Potrzeba wzorców dla dziewcząt

Badanie Fundacji Inspiring Girls Polska pokazuje, że u dziewcząt w wieku 10-15 lat dramatycznie spada poczucie własnej wartości i zwiększa się podatność na działanie niekorzystnych stereotypów. Z tego powodu Fundacja skupia się na działaniach skierowanych właśnie do uczniów szkół podstawowych.

– Jako Fundacja wiemy, jak bardzo ważne jest, by pokazywać dziewczętom różnorodne i inspirujące wzorce kobiet, które pełnią rozmaite role zawodowe i życiowe. Tym samym wzmacniamy w nastolatkach wiarę we własne siły w obszarach, w których dzięki tym inspiracjom zdecydują się rozwijać. 3M to pierwsza firma, która jako partner wsparła działania Fundacji w Polsce, a do tego pracowniczki 3M zaangażowały się jako „role modelki” pracujące z dziewczynami. Dzięki temu realizujemy wspólnie działania skierowane do najmłodszego pokolenia, które tak bardzo potrzebuje wsparcia od nas – dorosłych interesariuszy m.in. z biznesu, organizacji pozarządowych czy świata nauki – wyjaśnia Eliza Durka, fundatorka i prezeska Fundacji Inspiring Girls Polska. Podkreśla również, że dzieci między 10 a 15 rokiem życia, z którymi pracuje Fundacja, już za kilka lat będą na rynku pracy. Inspiring Girls Polska zachęca biznes, by zaangażował się i przyjął długofalową perspektywę patrzenia na działania Fundacji i ich wpływ na zmianę społeczną w Polsce.

– Nigdy nie analizowałam swojej historii i ścieżki zawodowej. Dopiero przed spotkaniem w szkole, podczas przygotowań do zajęć uświadomiłam sobie, że to mama była dla mnie największa inspiracją i pomagała w życiowych wyborach – mówi Aleksandra Dudycz, inżynierka z 3M i „role modelka” w programie. – Jak się okazało na zajęciach, dla większość uczennic wzorem i inspiracją również jest mama. Myślę, że ta zgodność co do autorytetów ułatwiła zbudowanie relacji pomiędzy nami „role modelkami” a uczestniczkami programu – dodaje Aleksandra Dudycz.

Odpowiedzi nastolatek z wrocławskiej podstawówki pokrywały się z wynikami badania Fundacji Inspiring Girls Polska „Aspiracje dziewczynek w Polsce”. 61 proc. ankietowanych dziewcząt wskazało, że to matka jest dla nich najważniejszym autorytetem.

– To wspaniałe, że mama pozostaje pierwszym wzorem do naśladowania dla dziewczynek, z którymi pracowałyśmy. To było dla mnie bardzo motywujące, szczególnie że sama mam dwójkę dzieci – podkreśla Magdalena Walczak, inżynierka z 3M i „role modelka” w programie.

Podróż w głąb siebie

W ramach programu uczennice identyfikowały swoje umiejętności i mocne strony. Szukały inspirujących osób w najbliższym otoczeniu i dowiadywały się, jak wygląda standardowy dzień pracy każdej „role modelki”.

– Na początku było bardzo stresująco i nie wiedziałam, jak mam reagować, jak się odzywać. Z biegiem czasu zaczęłam bardzo czekać na te zajęcia i gdy na nie przychodziłam, to zapominałam, że miałam przed chwilą kartkówki czy sprawdziany – wspomina Hania.

Początek programu wymagał przełamania barier, co potwierdza Aleksandra Dudycz: –Musiałyśmy zbudować relacje z uczestniczkami oraz zyskać ich zaufanie. Z każdymi zajęciami było coraz lepiej. Chciałam pokazać dziewczętom, że warto podążać za marzeniami, wyznaczać sobie cele i je realizować. I nie znaczy to wcale, że droga do nich będzie prosta. Czasem jest wyboista i pełna wyzwań, ale to właśnie te doświadczenia kształtują naszą osobowość.

– Inspiruje mnie to, jak panie opowiadały o sobie – że nie łatwo było im dostać tę pracę i spotykały różne przeszkody na swojej drodze. Teraz gdy będę miała jakąś przeszkodę do pokonania, to sobie przypomnę, że skoro one dały radę, to ja też mogę – zapewnia Hania.

Największym zainteresowaniem dziewcząt cieszyły się zajęcia, podczas których „role modelki” mówiły szczegółowo o sobie i swojej pracy.

– Pełne zaangażowanie uczestniczek zobaczyłam szczególnie na ostatnich dwóch spotkaniach, na których opowiadałyśmy o swojej przeszłości, życiu prywatnym i zawodowym, o wadach i zaletach wykonywanego zawodu. Pokazywałyśmy filmiki z typowego dnia pracy i odczarowałyśmy niektóre nazwy stanowisk – mówi Magdalena Walczak.

Uczestniczki programu z tak dużym zaciekawieniem słuchały opowieści inżynierek o ich pracy, że „role modelki” postanowiły zaprosić uczennice do odwiedzenia fabryki i Centrum Innowacji 3M we Wrocławiu.

Kapitał na przyszłość

Program pomaga odkrywać swoje zalety i odkrywać siebie – m.in. takie korzyści wskazywały uczennice w anonimowej ankiecie przeprowadzonej po zakończeniu cyklu spotkań. Pytane, co zapamiętają najbardziej, dziewczęta podkreślały, że każdy może być tym, kim chce, i nie trzeba liczyć się z opinią innych.

– Dowiedziałam się więcej o sobie i swoich najlepszych cechach, przez co zwiększyłam swoją motywację – przyznaje 15-letnia Amelia, jedna z uczestniczek programu. – Miałam już wcześniej w głowie kierunek, na jaki chcę iść, i te zajęcia mnie przekonały, że mogę się do tego nadawać. Złożyłam już podanie do liceum służb mundurowych do klasy ratowników medycznych.

Wzmocnienie pozycji kobiet i dziewcząt jest jednym z Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ na  najbliższe lata. Oprócz programu dla uczennic szkoły podstawowej, 3M włącza się także w te działania poprzez inicjatywy Women's Leadership Forum. Firma od kilku lat współpracuje z Fundacją Edukacyjną Perspektywy, która promuje rozwój kobiet w obszarze STEM. Ekspertki 3M biorą udział w konferencji Women in Tech Summit, są mentorkami festiwalu online dla kobiet w technologiach Perspektywy Women In Tech Days, a także uczestniczą w Podwieczorkach Technologicznych organizowanych dla studentek kierunków ścisłych. Wszystko po to, by – choć mama pozostaje najważniejszym autorytetem młodych Polek – maksymalnie poszerzać grono inspirujących osób, na których mogą się wzorować nastolatki.

Uczeń, Nastolatek

Otyłość wśród dzieci

W obecnych czasach jednym z największych problemów naszego społeczeństwa jest wciąż postępujące zjawisko otyłości wśród dzieci i młodzieży, wielu określa ...

Uniwersytet Dzieci zaprasza dzieci i młodzież na inspirujące zajęcia!

Fundacja Uniwersytet Dzieci rozpoczęła zapisy na nowy rok akademicki dla dzieci w wieku 6-16 lat. Na małych studentów czekają tam sp...

Apple iPad. Doskonały sprzęt dla ucznia lub studenta

iPad firmy Apple, podobnie jak inne tablety, to urządzenie, które kojarzymy przede wszystkim z szeroko pojętym konsumowaniem treści. Zwykle korzystamy z ...

Język angielski dla dzieci – w jakim wieku warto rozpocząć naukę?

Obecnie trudno byłoby nam funkcjonować bez znajomości języków obcych. Na rynku pracy bardzo często wymagana jest umiejętność posługiwania się dwoma ...



.