Uczeń, nastolatek

szkołaW dzisiejszym artykule chcę poruszyć pytanie jak się uczyć, żeby się nauczyć? Otóż wielu uczniów twierdzi że najlepiej uczy im się przy telewizji, lub gdy słuchają muzyki. Badania pokazały że jednak to nie jest prawda a hałas sprawia, że nasza umiejętność nauki i szybkość są bardzo obniżone. Przekłada się to na wyniki w nauce. Dlatego warto wiedzieć że powinniśmy, gdy siadamy do nauki mieć spokój i nie rozpraszać się. Najlepiej uczy się w cichym miejscu gdzie nic nas nie rozprasza i możemy całkowicie skupić się na tym co robimy. Aby uczyć się dobrze jest wiele sposobów. Uczniowie z którymi się spotykam i których pytam czy mają jakiś sposób na naukę odpowiadają „jasne”.

 

 

Niektórzy uczą się na pamięć, inni na zrozumienie, a jeszcze inni uczą się tworząc sobie różnego rodzaju historie, które pomagają im zapamiętać dany materiał. Który z tych sposobów jest najlepszy? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Jednak jeżeli przyłożymy się konkretnie do nauki i znajdziemy swój sposób wtedy na pewno szybkość nauki i skuteczność zapamiętywania zwiększy się.
Jest jednak grupa ludzi, którym nauka idzie bardzo opornie i nawet sposoby w stylu historyjek i pamięciowa nauka nie przynoszą efektów. Co możemy zaproponować takim osobom?? Na pewno dobrym sposobem będzie gdy takie osoby będą uczyły się z innymi, a naukę zabawią w formę zabawy. Możemy zamienić naukę w kalambury lub w zgaduj zgadula żeby kojarzyło im się z konkretną dziedziną nauki, którą mają do opanowania. Metoda ta jest dla takich osób najskuteczniejsza i przynosi duże efekty, które widać pod postacią ocen.
Jak widzimy nauka nie jest tak prosta jakby się mogło to wydawać. Niektórzy Ci którzy nie chcieli się uczyć mówią „Tobie łatwo przychodzi nauka”. Jaki jest morał tego? Po prostu trzeba ćwiczyć pamięć i skupiać pełną uwagę na nauce, a tak samo jak sportowcy ćwiczą na treningach swoje umiejętności, my musimy ćwiczyć swoją pamięć i doskonalić umiejętność nauki i poprawiać jej skuteczność i szybkość przez utrwalanie i ciągłe ćwiczenia.

A jak się uczyć szybko i skutecznie?
Czy Tobie również marzy się szybki i skuteczny pomysł na to, jak się uczuć? Czy również masz stos notatek, które w krótkim okresie czasu powinieneś zapamiętać, a mimo to nauka nie idzie dobrze? Pomyśl o tym, jak wiele czasu mógłbyś zaoszczędzić, gdyby znalazł się sposób, który pozwoli na szybkie zapamiętywanie informacji! Dobra nauka to jednak nie tylko szybka nauka, ale i taka, która nie jest męcząca i zniechęcająca.

1. się do nauki powinieneś przede wszystkim zadbać o swoje otoczenie - postaraj się, by Twoje biurko (lub inne miejsce, w którym się uczysz) było czyste. Usuń z zasięgu swojego wzroku wszystkie niepotrzebne przedmioty - książki niezwiązane z aktualnym zajęciem, laptop, telefon komórkowy.

2. Zadbaj o odpowiednie oświetlenie - przy niedoborze światła oczy wysilają się bardziej.

3. Pomyśl o formie swoich notatek. Nie powinny być one zbyt długie, obszerne ani opisowe. Z notatkami podobnie jest jak ze ściągami - pwoinnyśmy zawrzeć w nich tylko to, co najważniejsze. Przydatne będą tutaj słowa-klucze, które pozwolą na skojarzenie informacji.

Podczas robienia notatek nie pisz też całego tekstu jednokolorowym ciągiem. Używaj kolorowych długopisów, zakreślaczy. Rób wykresy oraz tabele. Pozwoli to na skojarzenie danej informacji z konkretnym kolorem albo miejscem w tabeli czy na wykresie. Takie rzeczy zapamiętujemy podświadomie i nawet jeżeli poczas nauki nie odniesiesz wrażenia, że jest to pomocne, później okaże się co innego.

4. Rób przerwy. Idealny jest stosunek - 30 minut nauki, 10 minut przerwy. Przerwę możesz poświęcić na przykład na zrobienie sobie kanapki czy przespacerowanie się po domu, unikaj jednak, w razie możliwości, rozmów telefonicznych oraz używania komputera. Po tym ciężej wrócić do przerwanej nauki.

5. Używaj symboli. Informację o wiele łatwiej jest zapamiętać, kiedy obok narysujesz coś, co Ci się z nią kojarzy. Symbole działają podobnie jak słowa-klucze lub kolory. Nasz mózg podświadomie łączy je z zapamiętywanymi informacjami.

6. W miarę możliwości powtarzaj zapamiętane informacje na głos. Pobudzi to Twój zmysł słuchu i utrwali rzeczy, których się nauczyłeś.

7. Nie ucz się na pamięć. Taki sposób nauki nie jest ani szybki, ani skuteczny. Postaraj się zrozumieć rzecz, której musisz się nauczyć. Rozwiązuj zadania, siegnij do dodatkowych źródeł.

8. Korzystaj z fiszek. Fiszki małe, kolorowe karteczki podobne do ściąg, na których zapiszesz zapamiętywane informacje. Rozłożenie ich w różnych miejscach w domu lub przeglądanie w wolnym czasie, na przykład podczas jazdy autobusem, sprawi, że informacje podświadowie zostaną zapamiętane.

9. Powtarzaj. Jednokrotne powtórzenie informacji, której się już nauczyłeś, nie wystarczy. Minimum trzy lub cztery razy sprawią, że zostanie ona zapamiętana na dłuższy okres czasu.


Nauka najczęściej kojarzy się nam ze szkołą. Zaznaczyć należy jednak, że uczymy się każdego dnia naszego życia. Czy to uczymy się nowego przepisu na pieczonego kurczaka, czy łączymy kolory, czy wykorzystujemy nowe urządzenia elektryczne, czy skaczemy w dal..każdy z tych przypadków wymaga odpowiedniego miejsca, klimatu i kilku innych. Co więc może pomóc nam w nauce?

1. Porządek wokół, porządek w głowie.
To jest jeden z ważniejszych punktów. Kiedy uczymy się czegoś nowego, nic nie powinno nas rozpraszać, tak więc nalezy zadbać o porządek w naszym "miejscu pracy". Uczeń powinien mieć czyste, niezagracone biurko, kucharz czysty blat z systematycznie mytymi akcesoriami oraz systematycznie chowanymi składnikami, skoczek w dal potrzebuje czystego, idealnie ułożonego piasku. Miejsce, w którym się uczymy powinno zawierać jak najmniej czynników, które mogłyby nas rozkojarzyć. Myślę, że każdy kiedyś doświadczył sprzątania w pokoju zamiast nauki historii - sprzątanie na bieżąco zawsze rozwiązuje problem.

2. Rób sobie przerwy!
Piąta godzina wałkowania tego samego, głowa pęka od informacji, oczy biegają po pokoju i myśli o "niebieskich migdałach". To jest czas, w którym należy zrobić przerwę. Efektywność wzrosłaby, gdyby przerwy były wykonywane np. po godzinie nauki, lub po osiągnięciu pewnego efektu - jeśli nauczę się obsługi tego programu, w nagrodę wezmę relaksującą kąpiel/pójdę pograć w piłkę z kolegami/zjem kawałek ciasta. I tutaj przechodzimy do nastęonego punktu..

3. Nagradzaj się.

Nagradzanie się motywuje do nauki. Zupełnie jak w przypadku królika i marchewki. Jeśli zrobię daną rzecz, wykorzystam czas na coś przyjemnego. Tym sposobem jesteśmy zmotywowani aby jak najszybciej przyswoić sobie wiedzę i dotrzeć do nagrody.

4. Ucz się systematycznie.

Ten punkt jest równie ważny jak trzy poprzednie. Chociażby krótka, ale systematyczna nauka jest lepsza niż nauka dużej ilości informacji na szybkiego. Przyswajając wiedzę dużo wcześniej, jesteśmy w stanie się do niej przyzwyczaić, a później wystarczy sobie powtarzać informacje. Przy szybkiej nauce dużej ilości informacji, nasza pamięć zaczyna się gubić a mózg męczy. Wystarczy, że zaczniemy uczyć się konsekwentnie i regularnie a minie nas stres i niechęć do nauki na szybko.

5. Uprawiaj sport.
Jak wiadomo, sport to zdrowie, w przypadku nauki to zdanie również się sprawdza. Uprawianie sportu dotlenia nasz cały organizm, w tym mózg który łatwiej przyswaja płynące do niego informacje. Sport również relaksuje, podczas jego uprawiania uwalniane są hormony szczęścia. Z dobrym nastawieniem łatwiej jest zabrać się do nauki czegoś nowego.

Uczeń, Nastolatek

Jak się uczyć aby się nauczyć?

W dzisiejszym artykule chcę poruszyć pytanie jak się uczyć, żeby się nauczyć? Otóż wielu uczniów twierdzi że najlepiej uczy im ...

Nieśmiałość – co zrobić aby ją przełamać

Ten problem może dotknąć każdego i zniszczyć życie. Dosłownie. Nieważne ile masz lat, nieważne jakie doświadczenia życiowe na koncie. Wszystko ...

Jak przygotować się do egzaminu gimnazjalnego?

W życiu każdego gimnazjalisty przychodzi taki czas, kiedy musi zmierzyć się z egzaminem końcowym. Konfrontacja  ze szkolną rzeczywistością nie musi je...

Jak sprawdzić, czy dziecko nie zażywa narkotyków?

Rodzice często obawiają się o bezpieczeństwo swoich dzieci. Nie chodzi tylko o potencjalne wypadki, ale również chęć eksperymentowania i sięgania ...



.