Przedszkolak

Czy przedszkole niepubliczne powinno zorganizować lekcje religii dla dzieci 6- letnich? Czy lekcje języka angielskiego muszą odbywać się dwa razy w tygodniu?

Odpowiedź:

Niepubliczne przedszkole nie ma obowiązku organizowania zajęć z religii, jeżeli nie wynika to ze statutu. Zasady organizowania nauki religii w przedszkolu reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych i szkołach publicznych (Dz.U. z 1992 r. poz. 155 ze zm.) dotyczą tylko przedszkoli publicznych.

Przepisy prawa oświatowego nie określają wymiaru zajęć z języka obcego nowożytnego (w tym języka angielskiego) w przedszkolu. Przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym powinno być włączone w różne działania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego i powinno odbywać się przede wszystkim w formie zabawy i musi odbywać się w czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszym niż 5 godzin dziennie – załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.).

Uzasadnienie:

Obowiązek zorganizowania nauki religii dotyczy wyłącznie przedszkoli publicznych oraz tych przedszkoli niepublicznych, których statut wskazuje, że takie zajęcia są prowadzone. Zgodnie z art. 12 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.) nauka religii w publicznych przedszkolach jest realizowana na życzenie rodziców. W związku z powyższym, przedszkole niepubliczne nie musi organizować zajęć z religii, jeżeli rodzice nie wnioskują o takie zajęcia.

Od 1 września 2017 r. we wszystkich przedszkolach należy realizować przygotowani do nauki języka obcego nowożytnego, które dotyczy wszystkich dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. W przypadku realizacji zajęć w zakresie przygotowania do posługiwania się językiem obcym, nie określa się dokładnego wymiaru godzin, jaki należy zrealizować. Przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym musi jednak odbywać się w czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszym niż 5 godzin dziennie – art. 13 ust. 1 pkt 1 w zw. z ust. 6 pkt 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.). W praktyce oznacza to, że przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym musi być odbywać się w czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej, a za prowadzenie zajęć musi odpowiadać nauczyciel posiadający wymagane kwalifikacje i zatrudniony w przedszkolu na podstawie umowy o pracę.

Zgodnie z warunkami realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym powinno być włączone w różne działania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego i powinno odbywać się przede wszystkim w formie zabawy. Należy stworzyć warunki umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego. Może to zostać zrealizowane m.in. poprzez kierowanie do dzieci bardzo prostych poleceń w języku obcym w toku różnych zajęć i zabaw, wspólną lekturę książeczek dla dzieci w języku obcym, włączanie do zajęć rymowanek, prostych wierszyków, piosenek oraz materiałów audiowizualnych w języku obcym. Nauczyciel prowadzący zajęcia z dziećmi powinien wykorzystać naturalne sytuacje wynikające ze swobodnej zabawy dzieci, aby powtórzyć lub zastosować w dalszej zabawie poznane przez dzieci słowa lub zwroty.

Zapamiętaj!

Przedszkole niepubliczne może, ale nie musi stosować zasad określonych dla przedszkoli publicznych.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.) – art. 12.
  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych i szkołach publicznych (Dz.U. z 1992 r. poz. 155 ze zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.) – załącznik 1.

Marta Wysocka
redaktor publikacji oświatowych
Ekspert Portalu Oświatowego
www.PortalOswiatowy.pl

Przedszkolak

Zabawki Melissa & Doug dla Twojego Dziecka

Rynek akcesoriów dla dzieci przepełniony jest kolorowymi zabawkami o różnej cenie i jakości. Rodzice starają się zapewnić swoim pociechom wszystko ...

W jakim wieku zacząć naukę języka obcego - radzi Preply

O naukę angielskiego dzieci zabiegają rodzice od najmłodszych lat, chociaż pośpiech nie jest tu wskazany. Co do zasady aby dziecko ...

Metody i formy pracy w przedszkolu

Metody i formy pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym powinny być jak najlepiej dobrane do rozwoju dziecka. Podczas ich doboru ...

Zajęcia edukacyjne dla najmłodszych – co zyska dzięki nim dziecko?

Każdy rodzic chce zadbać o prawidłowy rozwój swojego dziecka. Choć system edukacji dostarcza najmłodszym szeroki wachlarz wiedzy, z bardzo różnych ...



.