Przedszkolak

O naukę angielskiego dzieci zabiegają rodzice od najmłodszych lat, chociaż pośpiech nie jest tu wskazany. Co do zasady aby dziecko uczyło się języka obcego, nie mylić z językiem drugim przy wielojęzyczności, musi najpierw opanować język ojczysty. Warto jednak zdefiniować co mamy na myśli poprzez naukę języka obcego, bowiem najczęściej w przypadku najmłodszych nauka ta jest zabawą z językiem, nie zaś nauką rozumianą w pojęciu szkolnym. Aktualnie według podstawy programowej angielski pojawia się już w pierwszej klasie szkoły podstawowej, a często również z inicjatywy placówek oświatowych w rocznym przygotowaniu przedszkolnym.

 

Co nie przeszkadza przedszkolom prowadzić zajęcia dodatkowe, odpłatne z języka angielskiego już w grupach trzylatków. Zajęcia te prowadzone są w oparciu o ruch, zabawę i muzykę niezależnie od metody i autorskich programów nauczania. Wynika to z potrzeb rozwojowych dziecka. Doświadczając języka obcego dzieci identyfikują czasowniki poprzez ruch, rzeczowniki poprzez dotyk itd. W nauce maluchów pojawiają się elementy sztuki, jak i czynności codziennych, jak również bogata plejada pomocy dydaktycznych służących kojarzeniu znaczeń słów w języku obcym z daną sytuacją, przedmiotem, osobą, zjawiskiem. Materiał przeznaczony dla kilkulatków obejmuje do tysiąca słów oraz podstawowe zwroty grzecznościowe oraz wypowiedzi w czasie teraźniejszym. Rodziców zainteresowanych nauką angielskiego nawet w żłobku nie brakuje. Tym samym edukacja językowa kwitnie nie tylko wśród dorosłych, młodzieży ale i wśród dzieci najmłodszych. Często jako rodzice jak i pedagodzy zadajemy sobie pytanie kiedy warto zacząć naukę języka obcego dziecka. Małe dzieci doskonale się uczą, szybko przyswajają wiadomości, słówka, a także w naturalny sposób przejmują konstrukcje gramatyczne wysławiając się prawidłowo, jednak konieczny jest im nieustanny kontakt z językiem obcym, w przeciwnym razie równie szybko zapominają czego się nauczyły i umiejętności te zanikają. Zarazem siedmiolatek o bardziej rozwiniętych kompetencjach językowych nie tylko jest w stanie równie dużo informacji przyswoić w krótszym czasie, utrwalić je na znacznie dłużej ale też z uwagi na ogólny rozwój wiedzy jest w stanie opanować materiał bardziej świadomie.

 

Tym samym jaki jest sens w nauczaniu trzylatków czy dzieci młodszych angielskiego?

 

Dla wielu osób jest to spełnienie własnych ambicji wobec dziecka, dla innych ułatwienie w przyszłej nauce polegające na zasłyszeniu, osłuchaniu się i oswojeniu z językiem obcym. Jeszcze dla innych język angielski jest z różnych powodów istotny, chociażby z powodu wyjazdów zagranicznych, emigracji, czy anglojęzycznej rodziny, bliskich z którymi dziecko winno umieć się komunikować. Nie zawsze chodzi o dwujęzyczność a umiejętność podstawowej komunikacji. W zasadzie tylko w tych przypadkach nauka angielskiego we wczesnym dzieciństwie jest uzasadniona. Jeśli chcemy dziecko wesprzeć w poznawaniu angielskiego warto zacząć naukę wtedy, gdy widzimy że dziecko jest an to gotowe. Co to oznacza? Wiek, kiedy dziecko osiąga gotowość jest zależny od indywidualnego przypadku i nie jest uniwersalny dla każdego, niemniej występuje ten moment pomiędzy trzecim a szóstym rokiem życia. Faktycznie zdolne trzylatki o prawidłowym rozwoju mowy, radzące sobie z abstrakcją mogą zacząć uczyć się angielskiego z powodzeniem i sukcesami, jednak większość dzieci w tym wieku nie ma jeszcze należycie opanowanego języka polskiego, tym samym nauka angielskiego może jedynie zaburzy prawidłowy proces poznawczy dziecka. Oferowany angielski dla dzieci w Warszawie nie powinien żadnemu dziecku zaszkodzić, jednak efekty nauki mogą być znikome wśród dzieci, które nie dojrzały jeszcze do nauki języka obcego.

 

Zbyt małe dziecko uczone języka można łatwo zniechęcić i zrazić do nauki. Aby w późniejszym czasie dziecko było chętne do nauki warto wprowadzić mu elementy języka obcego zawczasu. Jednak jest to bardzo delikatny temat kiedy ma to nastąpić. To wyjątkowo indywidualna sprawa i to rodzice najlepiej winni wiedzieć kiedy zacząć naukę, bo znają swoją pociechę najlepiej. Nie warto jest ulegać reklamom jak i porównywaniu swoich dzieci do innych, dzieci znajomych, sąsiadów. Nauka języka angielskiego nie powinna być przymusem, nie można uczyć na siłę i an przekór, co tyczy się nie tylko dzieci, ale i dorosłych. Warto dziecko zachęcać, inspirować na tyle by samo sięgnęło po angielski widząc jak bardzo jest mu potrzebny. To z potrzeb podejmujemy wyzwania, tak też jest z językiem. Kiedy języka zaczyna być dziecku potrzebny chociażby w graniu w gry online, czy oglądaniu bajek, wówczas następuje fascynacja językiem. Wbrew pozorom gry, zabawy online, fora, blogi i filmiki dla dzieci na YT pełnią funkcje edukacyjne. Nie rzadko to właśnie z bajek, gier dzieci uczą się słówek.

 

Przeczytaj też: http://edzieci.pl/immersja-jezykowa-w-przedszkolnej-nauce-jezyka-angielskiego

 

Niewinna zabawa z aplikacją mobilną w łapanie baloników w kolorze green czy liczenie pingwinów po angielsku, bądź quiz językowy mogą nauczyć dziecko o wiele więcej niżeli szkoły językowe. Kluczowa jest jednak indywidualizacja nauki, dopasowanie do potrzeb, preferencji także tematycznych, formy zajęć, tempa do zdolności dziecka. W grupie często nie jest możliwie indywidualne podejście do dziecka, zwłaszcza dziecka które boryka się z najróżniejszymi trudnościami w nauce, stąd rozwiązaniem poza nauką przez rodzica są korepetycje z angielskiego. O ile u trzy czterolatka nie są one powszechne to dbając o poziom wiedzy dziecka szkolnego jest to forma zajęć chętnie wybierana i przez rodziców i przez uczniów. Spotkania z lektorem, a na bardziej zaawansowanym poziomie również z native speakerem mogą odbywać się stacjonarnie jak i online, co gwarantuje między innymi Preply. Angielski dla dzieci w Warszawie to także nauka zdalna, w pełni interaktywna, ciekawa i innowacyjna, a także przyszłościowa. Wirtualne lekcje najbardziej cieszą młodzież, jednak i dzieci ze szkół podstawowych.

 

Poznaj Preply: http://preply.com/pl/warszawa/korepetycje-angielski-dla-dzieci (angielski dla dzieci w Warszawie)

 

Podsumowująckażdy czas na rozpoczęcie nauki angielskiego jest dobry, niezależnie od wieku o ile metody nauki będą dostosowane do ucznia. Najlepszym momentem jest nauka wynikająca z potrzeb, co sprawdza się w szczególności wśród osób dorosłych. Jako, iż nasz mózg przyswaja wiedzę poprzez skojarzenia, konteksty analizując powtarzalność sytuacji warto naukę rozpocząć jak najwcześniej, gdyż im więcej nawyków zostaje nam wpojonych tym trudniej jest zakodować umysłowi odmienne znaczenia i konstrukcje typowe dla języka obcego. Nadmierna analiza i porównywanie języków powoduje szereg blokad i trudności, podobnie jak perfekcjonizm osób starszych. Dzieci rzadko przejmują się popełnianymi błędami, za to doskonale uczą się an błędach, dorośli mają opory przed wypowiadaniem się z błędami, tym samym unikają okazji do nauki na własnych błędach językowych. Granica wieku jest niezmiernie płynna jednak statystycznie przyjmuje się iż idealnym czasem na podjecie nauki angielskiego jest okres między szóstym a szesnastym rokiem życia ze wskazaniem na osłuchanie się z językiem już w wieku przedszkolnym. Warto zatem próbować nauki, nie tylko w różnym wieku ale i różnymi metodami. Odkładanie na później nie jest dobrym pomysłem, jednak warto pamiętać by nauka języka nie była przykrością a przyjemnością.

 

 

Autor: Preply.com, angielski dla dzieci w Warszawie

 

Przedszkolak

Ile kosztuje prywatne przedszkole w Poznaniu?

Od wielu lat słyszy się o kryzysie demograficznym w Polsce. Tymczasem na terenie Poznania powstaje coraz więcej prywatnych przedszkoli. Ile ...

Postępowanie z dzieckiem agresywnym w wieku przedszkolnym

Agresja u dzieci jest zjawiskiem niezwykle często występującym zarówno w przedszkolu jak i w szkole. Nie dziwi więc fakt, że ...

Korzyści z posyłania dziecka do przedszkola

Dlaczego warto posłać dziecko do przedszkola? Ze względu na kontakt z rówieśnikami, możliwość rozwoju społecznego, emocjonalnego i naukę samodzielności. Dzieci ...

Rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym

Dzieci w okresie przedszkolnym charakteryzują się głównie konkretno-wyobrażeniową formą myślenia. Mimo, iż nie jest już sytuacyjne, to jednak nie stanowi ...



.