Przedszkolak

przedszkolakNawet w wieku 3 lub 4 lat, dziecko jest bardzo zainteresowane swoją własną osobą. Ma wyraźne sympatie i antypatie, a jego osobowość rozwija się z każdym dniem. Posługuje się coraz lepiej za pomocą słów, by wyrazić, jak się czuje w danej sytuacji. Oznacza to mniejsze napady złości, jednak nie do końca gwarantuje zmniejszonego pokładu emocjonalnego. Jego nastrój może zmieniać się drastycznie począwszy od jednej chwili do drugiej. Chociaż twój 3-latek zaczyna rozumieć emocje, nadal ma bardzo małą kontrolę nad nimi. Jeśli nie znajdzie coś interesującego lub śmiesznego, staje się smutny, zły, albo wybucha płaczem.

Trzy i 4-letnie dzieci mogą korzystać z uderzeń, gryźć lub popychać jako sposób rozwiązywania konfliktów. One nie rozumieją jeszcze różnicy miedzy właściwymi i niewłaściwymi intereakcjami. Twoim zadaniem jest nauczyć dziecko, że są dobre i złe sposoby wyrażania emocji i rozwiązywania problemów z innymi.

Gdy dziecko staje się starsze, zaczyna widzieć związki między emocjonalnymi wybuchami i skutkami negatywnymi. Rzucanie w złość może spowodować koniec czasu na zabawę, lub zabranie im ulubionej zabawki. Te konsekwencje pomagają zrozumieć mu furię nie do zaakceptowania, która nie może być sposobem na okazywanie emocji. W wieku 4 lat, dziecko zaczyna rozwijać poczucie humoru. Zauważalny wówczas staje się nieuzasadniony, często histeryczny śmiech przy byle okazji.

U 4-latka zaczyna pojawiać się też empatia. W tym czasie dziecko zaczyna rozumieć, że inni też mają uczucia i potrafi już odnosić się, gdy przyjaciel jest smutny lub ranny. Może mu coś dać, przytulić go, czy nawet pocałować.

W wieku 5 lat, dziecko poczynia skok w swoim rozwoju emocjonalnym. Może ono dużo łatwiej kontrolować swoje emocje i łatwo mówi o swoich uczuciach. Staje się również lepsze w kontrolowaniu swoich impulsów zachowania. W tym czasie jest też o wiele bardziej prawdopodobne, że potomek wyrazi swój gniew w sposób słowny, niż fizyczny wcześniej. Minusem jest to, że może zacząć używać brzydkich słów lub wyzwisk, gdy będzie zły lub zdenerwowany. Nie ma co ukrywać, że w tym wieku przedszkolakiem rządzą nadal emocje. Może zacząć interesować się seksualnością. Fascynacja własnym ciałem, pytania w stronę dorosłych związane z tą tematyką… To wszystko jest zupełnie normalne, ale ważne jest, by 5-latek wiedział, co jest właściwe, a co nie.

Około 3 lat, dzieci zaczynają rozwijać bujną wyobraźnię. W tym wieku, twój przedszkolak zacznie spędzać dużo czasu w świecie fantasy własnego stworzenia. Jej lalka i pluszaki mają nazwiska i osobowości, może rozmawiać z wyimaginowanymi przyjaciółmi. Rodzice często martwią się, że zmyśleni przyjaciele są znakiem samotności i izolacji, ale w rzeczywistości jest odwrotnie. Dzieci korzystają z tego typu gry fantasy, aby dowiedzieć się, jak współdziałać z prawdziwymi ludźmi. W czasie, gdy twoje dziecko ma bardzo małą kontrolę nad swoim życiem, jego świat fantazji jest własną kreacją. Ono w nim rządzi.

W tym samym czasie, kiedy twój przedszkolak zaczyna mówić do wyimaginowanego przyjaciela, może również rozwinąć strach potwora mieszkającego pod łóżkiem. Tego typu obawy są powszechne. Są one również bardzo poważne dla niego, więc nie żartujcie z niego. Najlepszą rzeczą jaką możecie zrobić, to przekonać dziecko, że jest bezpieczne.

Gdy dziecko staje się starsze, gra fantasy nadal będzie ważną częścią jego życia, a ono będzie lepsze w zrozumieniu różnicy między fantazją a rzeczywistością. Jego fantazje będą bardziej skomplikowane i wyrafinowane, i nie dziw się, jeśli czasami wiążą się z przemocą. Jest to zupełnie normalne dla dzieci w tym wieku, gdyż są wtedy zafascynowane bronią. To nie jest znak, że będą gwałtowne, gdy staną się starsze.

Wraz z tym, kiedy twoje dziecko dorasta, może pragnąc pewnej niezależności. To może brzmieć jak sprzeczność, ale najlepszym sposobem na pielęgnowanie u swojego przedszkolaka niezależności i pewności siebie jest utrzymanie jego życia dość zorganizowanego. Daj mu wybór, ale nie daj mu ograniczać możliwości. Niech ma do wyboru dwa stroje do noszenia, lub zapytaj go, czy chce na obiad kanapkę z indykiem, czy makaron z serem. Dozwolone wybory przyczynią się do zwiększenia jego pewności siebie, podczas gdy rodzic w tym samym czasie da mu poczucie bezpieczeństwa.

 

Przedszkolak

Rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym

Dzieci w okresie przedszkolnym charakteryzują się głównie konkretno-wyobrażeniową formą myślenia. Mimo, iż nie jest już sytuacyjne, to jednak nie stanowi ...

Korzyści z posyłania dziecka do przedszkola

Dlaczego warto posłać dziecko do przedszkola? Ze względu na kontakt z rówieśnikami, możliwość rozwoju społecznego, emocjonalnego i naukę samodzielności. Dzieci ...

Jaki strój karnawałowy dla dziecka wybrać?

Skojarzenia z karnawałem są oczywiste: beztroska zabawa, taneczne rytmy i bale przebierańców pełne serpentyn, baloników i konfetti. Są takie same ...

Jak rozwiązać problemy dziecka w przedszkolu?

Jeśli Twoje dziecko nagle nie chce iść do przedszkola, płacze, że nie chce tam wracać, warto przyjrzeć się sprawie bliżej. ...



.