Małe dziecko

Gdy dziecko ma problemy zmową, np. nie mówi lub jego mowa nie jest adekwatna do poziomu rozwoju, warto udać się do specjalisty. Jak może nam pomóc logopeda?

Większość osób pracę logopedy kojarzy z ćwiczeniem trudnych głosek i ćwiczeniami buzi przed lusterkiem. Niewielu jednak wie, że logopeda często zanim zacznie pracować nad poprawną wymową musi zbudować język w umyśle dziecka.

Fachowo nazywane jest to programowaniem języka. Terapeuta niczym informatyk w komputerze, koduje, tworzy i testuje język w umyśle dziecka. Choć w naszych czasach słowo programowanie w odniesieniu do człowieka może wywoływać negatywne skojarzenia, to w przypadku budowania języka u dzieci jest to bardzo ważne zadanie wykonywane przez doświadczonych logopedów. Potrzebują tego dzieci, które z różnych powodów nie mówią lub mają opóźniony rozwój mowy, na przykład z powodu zaburzeń ze spectrum autyzmu, czy zespołu Aspergera.

Logopeda korzystając ze specjalistycznych pomocy logopedycznych pracuje z dzieckiem.

Program jest zgodny z etapami rozwoju mowy zdrowego dziecka. Co to znaczy? Dziecko niejako samoczynnie uczy się języka, który słychy dookoła siebie. Ta nauka nie przebiega chaotycznie, ale w uporządkowany sposób. Ten schemat wykorzystywany jest przez logopedów pracujących z dziećmi, które nie mówią.

Pierwsze słowa jakie usłyszymy od dziecka to najczęściej mama lub tata. Potem dziecko nazywa rzeczy najbliższe jego otoczenia np. piłka, miś. I tak samo logopeda zaczyna pracę z dzieckiem. Wprowadza najprostsze rzeczowniki, ćwicząc z nim ich rozpoznawanie. Potem kiedy dziecko odróżnia już te najbardziej mu bliskie rzeczy i potrafi pokazać choćby na zdjęciu gdzie mama, gdzie tata. Wprowadza się kolejny etap – czasowniki. Oczywiście zaczyna się od najprostszych takich jak leżeć, spać, iść, jeść. Kiedy dziecko opanuje już tę umiejętność może zacząć rozumieć najprostsze zdania. Mama idzie, tata śpi, miś siedzi, lala je.


Kolejne etapy to odmiana rzeczownika w dopełniaczu np. Kogo nie ma? Mamy. Potem wchodzą kolejne odmiany rzeczowników, wzbogaca się słownictwo dziecka o kolejne czasowniki, przyimki i inne części mowy.

W budowaniu języka u dziecka dużą rolę odgrywają rodzice. Ich zaangażowanie jest bardzo istotne i nieocenione – sama praca logopedy może być niewystarczająca. Dziecko musi ćwiczyć także w domu. Rodzice mogą korzystać z różnych pomocy logopedycznych, takich jak: „Słucham i uczę się mówić”, a także wszelkie inne gry i zabawki umożliwiające ćwiczenie odmian rzeczowników, naukę sylab, zadawanie pytań itd.


Rozwijamy mowę i myślenie dziecka - Ciało

Jeśli Twoje dziecko ma jakieś problemy z mową, nie wahaj się skorzystać z pomocy logopedy. Warto pamiętać, że logopeda nie tylko uczy poprawnie wymawiać głoskę „r”, ale także może pomóc w zbudowaniu języka w umyśle dziecka.

Małe dziecko

Zabawki interaktywne

Zabawki interaktywne to zabawki, które wspomagają koordynację wzrokowo-słuchową, zapewniają świetną zabawę ucząc jednocześnie samodzielnego myślenia oraz wpływają na rozwój wyobraźni ...

Po co dziecku fotelik samochodowy?

Jeśli kiedykolwiek, nawet w programie naukowym, widziałeś testy samochodów, szczególnie te ze zderzeniami, znasz odpowiedź na to pytanie. Wystarczy, że ...

Lekki wózek spacerowy - idealny dla rodziny z miasta

Każdy rodzina ma inne potrzeby. Wynika to nie tylko z indywidualnych cech charakteru jej członków, ale także stylu życia czy mi...

Jak znaleźć dobrą nianię, opiekunkę do dziecka?

Szukasz dobrej opiekunki do dziecka, ale boisz pozostawić się obcą osobę ze swoich maluchem? Zobacz gdzie szukać i czym się ...

Często czytane

Wypadanie włosów, bóle, złe samopoczucie – sprawdź, jakie dolegliwości mogą odczuwać po porodzie świeżo upieczone mamy

Stało się: po 9 miesiącach ciąży wreszcie zostałaś mamą. To spore wyzwanie, nie tylko z uwagi na konieczność całodobowej opieki ...

Polska liderem rozrywki. Energylandia z największą ilością roller coasterów w Europie!

Park Rozrywki Energylandia został otwarty w 2014 roku i od tego czasu, nawet przez chwile nie próżnuje - ciągle rozwija si...

Edukacja multimedialna – szansa czy zagrożenie

Może być przykro że młodzież, a przynajmniej jej większość, nie wie, co to jest życie bez Internetu. To jak być ...

Zachęć dzieci do nauki przedmiotów ścisłych - pomoce dydaktyczne dla nauczycieli chemii w gimnazjum

Nauka przedmiotów ścisłych wymaga od uczniów wyobraźni i zainteresowania, a od nauczycieli umiejętności rozbudzania w uczniach chęci do poszerzania zasobu ...



.