Małe dziecko

Nauka języka angielskiego robi się coraz bardziej popularna wśród świadomych swego macierzyństwa i rodzicielstwa rodziców. Warto jednak posiąść odpowiednią wiedzę z zakresu metodyki i pedagogiki zanim samodzielnie zdecydujemy się uczyć swoje dziecko angielskiego. W zależności od tego jakie są nasze cele jak również w jakim wieku dziecka pragniemy zacząć naukę języka metody postępowania będę inne. Najczęściej rodzice chcą dziecko oswoić z językiem, zapewnić mu lepszy start w życiu z myślą o przyszłej pracy, możliwościach edukacyjnych, towarzyskich, jednak są i tacy, którym zależy na wychowaniu dziecka dwujęzycznego w polskich warunkach, co jest trudne ale nie niemożliwe.

Co warto wiedzieć o nauce języka u dzieci?

Wbrew zarzutom, iż wczesna nauka to odbieranie dzieciństwa, maluchy przy nauce doskonale się bawią i chłoną wiedzę błyskawicznie. Jeśli jako rodzice nie czujemy się na siłach, by uczyć własne dziecko, bo na przykład sami dopiero się uczymy angielskiego lub nie znamy go wcale to zawsze możemy skorzystać z pomocy z zewnątrz. Często dzieci chętniej uczą się z osobami obcymi niżeli z rodzicami, aczkolwiek tyczy się to zwykle dzieci starszych niż przedszkolne maluchy preferujące kontakt z mamą, tatą. Język angielski dla dzieci w Lublinie oferują zarówno szkoły językowe jak i liczne mniejsze firmy o charakterze edukacyjnym, które to prowadza szereg zajęć dodatkowych dla dzieci w różnym wieku. Lekcje angielskiego organizowane są w formie zabawy w grupie rówieśniczej i prowadzone przez profesjonalnego lektora z przygotowaniem pedagogicznym. Dużym zainteresowaniem cieszą się szkoły Helen Doron, które oferują angielski poprzez zabawę ruchową, taniec i angielskie piosenki. Popularności przybywa również placówkom opiekuńczym dwujęzycznym, między innymi przedszkolom Montessori, które kładą nacisk na indywidualny rozwój dziecka w dwóch językach. Zatrudniają one fachową kadrę, native speakerów i często przyjmują dzieci cudzoziemców, które są naturalnymi native speakerami dla polskich maluchów chcących się przyuczyć angielskiego.

 

Nie zawsze jednak oferta zajęć jest tożsama z rzeczywistą realizacją zajęć. Warto zatem sprawdzać nauczycieli angielskiego, przepytywać dziecko jak wyglądają zajęcia. Oczywiście fakt, iż dziecko niczego się nie nauczyło nie musi oznaczać, że zajęcia nie są takie za jakie płacimy, jednak jest to pewnym sygnałem, powodem do zainteresowania się powodami tego stanu rzeczy. Bywa i tak, iż jako rodzice mamy zbyt wysokie wymagania. Kilkulatek nie jest w stanie nauczyć się angielskiego tak jak uczymy się my, dorośli, tym samym trudno jest wymagać płynnych wypowiedzi malca po semestrze nauki. Jeśli mamy obiekcje co do jakości nauczania zawsze możemy zmienić sposób nauki z grupowej na indywidualną. Niemniej warto dopasować formę nauczania do potrzeb dziecka. Nie wszystkie dzieci dobrze czują się w grupie, niektóre wymagają uwagi lektora i indywidualnego podejścia, zainteresowania i kreatywnych pomocy dydaktycznych, inne znów wolą się uczyć w grupie rówieśników, a nauka indywidualna ich jedynie stresuje i zniechęca. Tym samym nie kierujmy się swoimi odczuciami a preferencjami dziecka. Nie zawsze grupowa nauka jest gorsza od indywidualnych lekcji angielskiego.

 

Kluczowa dla nauki języka jest systematyczność u dziecka

Dzieci ucząc się angielskiego przyswajają słownictwo poprzez praktykę, doświadczenie w zabawie, ćwiczeniach o walorach rozrywkowych. Aby utrwalić te wiedzę wymagane jest wielokrotne jej powtórzenie, również w domu. Jeśli dziecko uczęszcza na angielski dla dzieci w Lublinie wyłącznie raz, dwa w tygodniu przez godzinę lekcyjną nie możemy spodziewać się spektakularnych rezultatów. O sukcesach będziemy mogli mówić, jeżeli zaangażujemy się w naukę angielskiego i będziemy z dzieckiem codziennie powtarzać słówka, bawić się angielskim, otoczymy malucha różnymi okazjami do używania języka obcego. Intensyfikacja kontaktu z angielskim przyspiesza przyswajanie.

 

W domowych warunkach również możemy skutecznie uczyć dziecko angielskiego

Najprostszą metodą jest poznawanie słówek przez malca od razu w dwóch językach, jak również wyposażenie dziecka w zabawki edukacyjne w języku angielskim, skorzystanie z pomocy dydaktycznych w sieci oferujących wsparcie nauki angielskiego. Pomocne mogą być bajki i filmy animowane z dubbingiem angielskim, jak i piosenki w języku angielskim. Różnorodne bodźce językowe zapobiegają znużeniu nauką, pobudzają wyobraźnię i rozwijają umiejętności komunikacyjne. Nauka angielskiego wymaga ciągłego kontaktu z językiem, posługiwania się nim, stąd tak ważne jest otoczenie się angielskim. Pomagają w tym aplikacje mobilne, media anglojęzyczne jak również Skype. Pośród tysięcy ofert lektorów nauczających angielskiego przez Skype znaleźć można także osoby wyspecjalizowane w nauce dzieci. Zajęcia tego typu są ciekawe dla maluchów a jednocześnie rodzic ma pełną kontrolę nad efektywnością zajęć. Nie zawsze jest to idealne rozwiązanie dla przedszkolaka, jednak warto spróbować, do czego zachęca platforma pośrednicząca Preply (język angielski dla dzieci w Lublinie), gdzie znajdziemy szereg kontaktów do korepetytorów, native speakerów, tak stacjonarnych z okolicy, jak i udzielających lekcji online. Zobacz stronę Preply.

 

Mieszkając w dużym mieście jak Lublin do wyboru mamy wiele możliwości edukacyjnych, jednak mieszkając w niewielkiej wsi, miasteczku z dala od Lublina może okazać się trudne zorganizowanie dziecku fachowych zajęć z angielskiego. Wówczas pomocy jest internet, który oferuje zajęcia zdalne jak i mini kursy językowe w wersji internetowej, w postaci aplikacji z szeregiem ćwiczeń słownych itp. Na etapie podstaw dziecku nie potrzeba jest wiele do nauki, wystarczy zabawa w rymowanki, zagadki czy memory, bądź gry planszowe typu bingo, karciane jak Piotruś i wiele innych pomysłów na zabawy z językiem. Warto jednak wiedzieć, iż nie każde dziecko jest uzdolnione językowo, nie zawsze efekty nauki są od razu i zadowalające. Dzieci z problemami rozwojowymi, głównie niedosłuchem, dysleksją, opóźnionym rozwojem mowy nie powinny zbyt wcześnie uczyć się angielskiego, o czym również warto pamiętać. Znajomość angielskiego już na etapie wczesnoszkolnym nie jest wymagana, ale pomocna, warto jest inwestować w rozwój językowy dziecka, jeżeli tylko mamy takowe możliwości. Niemniej nie można zmuszać dziecka do nauki, jeśli go nie interesuje, zarazem warto jest poczynić kroki ku temu by zainteresować malucha językiem obcym, dać mu odpowiedni przykład, pokazać zalety znajomości angielskiego w XXI wieku, tak w sferze zawodowej, jak i prywatnej.

 

W przypadku dzieci starszych, uczęszczających do szkoły zabawa i utrwalanie wiedzy są wskazane, jednak nie zawsze wystarczające. Tempo nauki w szkole podstawowej dla dzieci mających wcześniej kontakt z angielskim nie jest zbyt szybkie, jednak może rodzic problemy u dzieci dotąd nie mających styczności z językiem. Kluczowe jest nie dopuszczenie do nawarstwiania się zaległości. Jeśli samodzielnie nie potrafimy dziecku wytłumaczyć zagadnień, jakie sprawiają mu trudność należy zasięgnąć porady lektora, nauczyciela. Wbrew pozorom nauka angielskiego to nie to samo co uczenie się języka angielskiego i ma nas prawo przerosnąć. Korzystając z internetu poza pobieraniem różnorakich ćwiczeń i poradników warto jest sprawdzić rzetelność źródła, bowiem zdarzają się serwisy www, które zawierają błędy merytoryczne.

 

Autor: Preply, język angielski dla dzieci w Lublinie i wielu innych miastach w Polsce.

 

 

 

 

Małe dziecko

Bogata oferta żłobków - jak wybrać placówkę dla swojego dziecka?

Decyzja o powierzeniu swojego dziecka pod opiekę placówki opiekuńczej lub edukacyjnej jest dla wielu rodziców wyjątkowo trudna. Im młodsze dziecko, ...

Jak przekonać dzieci do warzyw?

O tym, że codzienna dieta powinna być bogata w warzywa słyszał już chyba każdy z nas. Nie trzeba długo przekonywać ...

Jak znaleźć dobrą nianię, opiekunkę do dziecka?

Szukasz dobrej opiekunki do dziecka, ale boisz pozostawić się obcą osobę ze swoich maluchem? Zobacz gdzie szukać i czym się ...

Czytanie dzieciom

Dzieciom należy czytać - o tym wszyscy wiedzą. Dlaczego jednak jest to takie ważne, jak zachęcić najmłodszych do słuchania, i ...



.